Laatste nieuws

9-09-2015

Nieuwe stimuleringsregeling voor verduurzaming sportaccommodaties

Lees meer

1-05-2015

Nederland nalatig met energiebesparing gebouwen

Lees meer

19-02-2015

Zo werkt de CO2-Prestatieladder

Lees meer

8-09-2014

Energielabel voor nieuwe utiliteitsgebouwen

Lees meer

31-07-2014

Trend: doe-het-zelven met energie

Lees meer

Weersverwachting
Den Haag
Partners

Verviervoudiging omzet elektrisch vervoer

Tussen 2010 en 2012 zette de sector al een verdubbeling van de omzet in de boeken, zo blijkt uit een rapport over het verdienpotentieel van elektrisch vervoer in Nederland, uitgevoerd door Agentschap NL.

Ook voorziet de sector de komende jaren een verdubbeling van de werkgelegenheid, nadat deze tussen 2010 en 2012 al verdrievoudigd is. De export zal naar verwachting zelfs vertienvoudigen.

Vooral aanbieders van infrastructuur doen het goed. Met name de laadpalensector laat forse groei zien, in zowel binnen- als buitenland.

Elektrische scooters

Kansen voor Nederland liggen vooral op de markt voor elektrische scooters. "Hier is een internationale toppositie mogelijk", aldus het rapport.

Op een aantal deelgebieden is sprake van een sterke tot zeer sterke stijging van het aantal octrooiaanvragen.
Vooral deelgebieden die te maken hebben met het elektriciteitsnetwerk, zoals laadinfrastructuur en batterijmanagement, laten een stevige groei zien.

Op het gebied van aandrijftechniek en batterijen is het aantal aanvragen per jaar de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Het aantal octrooiaanvragen op het gebied van brandstofcellen daalt echter sinds 2006.

TomTom

In Nederland worden overigens maar weinig octrooien aangevraagd op het gebied van elektrisch vervoer. Alleen op het gebied van navigatie scoort Nederland goed, dankzij TomTom. Philips en Shell staan binnen Nederland op de tweede en derde plaats.
Terwijl de overheid zich steeds minder bemoeit met elektrisch rijden, neemt het aantal bedrijven dat zich ermee bezighoudt toe. Ook kennisinstellingen blijven betrokken.

Door: NU.nl/Marijke Verhaar, lees hier het originele artikel.