Laatste nieuws

9-09-2015

Nieuwe stimuleringsregeling voor verduurzaming sportaccommodaties

Lees meer

1-05-2015

Nederland nalatig met energiebesparing gebouwen

Lees meer

19-02-2015

Zo werkt de CO2-Prestatieladder

Lees meer

8-09-2014

Energielabel voor nieuwe utiliteitsgebouwen

Lees meer

31-07-2014

Trend: doe-het-zelven met energie

Lees meer

Weersverwachting
Den Haag
Partners

Wist u dat energiebesparing uw omzet kan verhogen? Schakel Labelsprong in voor een ECO-advies.

Bij energiebesparing snijdt het mes aan twee kanten. Het verlaagt de bedrijfskosten en kan de omzet verhogen. Opmerkelijk genoeg: de investeringskosten vallen vaak mee.

Sommige energiebesparingsmaatregelen kosten geen cent. Meestal moet eerst even flink geïnvesteerd worden, maar ook dan kan het geld binnen zeer acceptabele tijden worden terugverdiend.
Werkgevers die goed voor hun personeel zorgen, kunnen gemotiveerde werknemers terug verwachten. Zij zullen net even een stapje extra zetten voor hun baas.
Goede verzorging kan liggen in de immateriële sfeer: een complimentje of een schouderklop. Maar ook materiële zaken doen er toe, zonder dat dit meteen loonsverhoging betekent. Een snelle computer, die niet elke dag een paar keer vast loopt bijvoorbeeld, een uitgebreide en gezonde lunch, of een comfortabel klimaat, waarbij niemand het te koud of te warm heeft.
Dat comfortabele klimaat is een positieve bijkomstigheid bij het besparen van energie. Want wie de tochtige kieren dicht, de muren isoleert en bijvoorbeeld een energiezuinige klimaatinstallatie plaatst, ziet de energierekening lager worden en tegelijk het comfort op kantoor groter.
Een rechte lijn tussen spouwmuurisolatie en werknemerstevredenheid is lastig te trekken en misschien zelfs ver gezocht. Toch blijkt telkens weer uit onderzoek - zoals onlangs nog uit een enquête onder 269 organisaties van Effectory en VNU Vacature Media - dat bedrijven die verantwoordelijk met energie omspringen, aantrekkelijker zijn om voor te werken.
Uit veel onderzoek (bijvoorbeeld van de Amerikaanse overheid) blijkt zelfs dat de arbeidsproductiviteit van werknemers bij ‘groene’ bedrijven hoger ligt dan bij bedrijven die energie niet serieus nemen.
Werknemerstevredenheid is één omzetverhogende factor. Een tweede is consumentenvertrouwen. Energiebesparing mag best breed uitgemeten worden; daar hoeft een ondernemer niet bescheiden over te doen.
Een groen imago kan in klinkende munt worden omgezet. Opdrachtgevers zetten in hun aanbesteding steeds vaker duurzame eisen. En consumenten kopen liever groene dan grijze producten.

Lees hier het hele artikel op www.nu.nl